Dziecko i emocje: O co pytają rodzice?

„Sposób, w jaki mówimy do naszych dzieci, staje się ich wewnętrznym głosem”. Peggy O’Mara

 W tym krótkim poradniku znajdziecie Państwo wskazówki, które mogą być pomocne w lepszym rozumieniu Waszych dzieci oraz informację o tym jak wspierać rozwój dzieci i budować z nimi dobre relacje. Zawarte są w nim odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane w gabinecie psychologa:

  • Jak mądrze rozwijać u dziecka umiejętność radzenia sobie z porażkami?
  • Jak reagować, gdy dziecko traci wiarę w siebie i często porównuje się z innymi?
  • Co robić i mówić, gdy w złości słyszymy od dziecka „jestem głupi/głupia”, „nic mi się nie udaje”?
  • Jak dać dziecku przestrzeń do samodzielności i równocześnie być blisko i…nie zwariować?
  • Moje dziecko jest nieśmiałe. Akceptować czy zmieniać?
  • Czy nieśmiałe dziecko poradzi sobie w dzisiejszym świecie?
  • Rywalizacja w rodzeństwie – zmora rodziców! Co robić, gdy dzieci ze sobą walczą?
ebook-DZIECI I EMOCJE

Miłej lektury!

 

Poradnik dla rodziców – Dziecko w rozwodzie

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM SZKOLNYM I EGZAMINACYJNYM

TECHNIKI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY


Stres jest to naturalna reakcja organizmu w obliczu trudnej, niespodziewanej, nowej sytuacji. Reakcja walki albo ucieczki, która pojawia się po zderzeniu z bodźcem, który wywołuje stres.
Może powodować poczucie pustki w głowie, pogorszenie pamięci, trudności w koncentracji uwagi i podejmowaniu decyzji, a także kłopoty ze snem.
Stres sam w sobie nie jest szkodliwy i towarzyszy człowiekowi przez całe życie.
Szkodliwy może być jednak sposób reagowania na jego występowanie. To my nadajemy mu znaczenie. Jeśli nie radzimy sobie z nim – jest zły. Ale jeśli go pokonujemy – może być dobry.
Może dodać nam sił, zmobilizować nas do dalszego działania i być motorem naszych sukcesów. To od naszego nastawienia, sposobu myślenia i wiary we własne możliwości zależy, czy poradzimy sobie z problemem, czy też pozwolimy stresowi nas zdominować. Oznacza, że mamy wpływ na to, jak się czujemy, nawet jeśli okoliczności utrudniają nam pozytywne myślenie.

Szkoła ma istotny wpływ na rozwój, statystycznie jest to także miejsce, w którym doświadczasz najwięcej sytuacji stresujących. Warto więc wiedzieć, jak o siebie zadbać i jak radzić sobie ze stresem, zwłaszcza tak silnym, jak stres egzaminacyjny.
Według badań, najwięcej sytuacji stresujących dla młodych osób w szkole wiąże się z egzaminami i klasówkami (47,3 %). W załączniku ,,Jak radzić sobie ze stresem szkolnym i egzaminacyjnym”, znajdują się techniki i narzędzia pomocne w radzeniu sobie ze stresem szczególnie tym egzaminacyjnym oraz wskazówki jak przygotowywać się do sprawdzianów i egzaminów, tak aby obniżyć poziom stresu.

Opracowała: Ewa Dędek

SRZYNKA ZAUFANIA

Od listopada br. w naszej szkole działa ,, Skrzynka zaufania”.
Ze skrzynki możesz korzystać wtedy gdy, coś Cię martwi, niepokoi.
Nie radzisz sobie z jakimś problemem.
Tobie lub komuś dzieje się krzywda.
Byłeś świadkiem agresji, przemocy i nie chcesz lub wstydzisz się z tym przyjść bezpośrednio do wychowawcy, pedagoga.
Jeśli tak jest to możesz to opisać na kartce i wrzucić do SKRZYNKI ZAUFANIA.

Pamiętaj!

1. Możesz pisać w każdej sprawie.
2. Dzięki sygnałom, jakie od Ciebie dostaniemy jesteśmy w stanie zareagować, liczy się dla nas przede wszystkim Twoje bezpieczeństwo.
3. Każde zgłoszenie będzie traktowane indywidualnie, z dyskrecją i szacunkiem.
4. Wszystko o czym napiszesz, pozostanie tajemnicą, chyba że zagrażałoby to czyjemuś życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu.
5. Twój list może być anonimowy, ale aby ułatwić nam udzielenie należytej pomocy, podaj tyle danych, ile możesz/ile chcesz, takich jak: imię, klasa i dane osób, których list dotyczy.
JESTEŚ DLA NAS BARDZO WAŻNY 🙂

Accessibility