WYCIECZKA KLAS PIĄTYCH W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

3 czerwca 2024

W dniach 27 – 29 maja 2024  uczniowie klas piątych  wraz opiekunami poznawali różnorodne atrakcje turystyczne województwa świętokrzyskiego. Była to okazja, aby się czegoś nowego nauczyć lub uzupełnić wiadomości zdobywane w szkole, a także integrować się w grupie rówieśniczej.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedziliśmy Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni, gdzie mogliśmy zobaczyć obiekty budownictwa drewnianego przeniesione z różnych miejscowości regionu świętokrzyskiego. Następnie  zwiedziliśmy Zamek w Chęcinach. Słuchając opowieści przewodnika,  przechadzaliśmy  się wśród ruin zamku, oglądaliśmy zbroje, a na baszcie próbowaliśmy wypatrzeć Białą Damę i podziwialiśmy panoramę okolicy. Po wizycie w zamku udaliśmy się do  rezerwatu przyrody nieożywionej Kadzielnia w Kielcach. 

Drugiego dnia pierwszym punktem programu było zwiedzanie wystawy na terenie Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi. Uczniowie poznawali etapy produkcji żelaza. Podczas zwiedzania  przenieśliśmy się  do świata starożytnych hutników, którzy niemal 2000 lat temu stworzyli jeden  z największych zakładów metalurgicznych barbarzyńskiej Europy. Następnie Drogą Królewską rozpoczęliśmy wędrówkę po terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Ruszyliśmy  na szczyt Łysej Góry, na której znajduje się najstarsze w Polsce sanktuarium, w którym przechowywane są relikwie drzewa Krzyża Świętego. Uczniowie zobaczyli również charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich rumowisko skalne zwane gołoborzem oraz ekspozycję przyrodniczą w Muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego.

Ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy od  wizyty w Muzeum Minerałów i Skamieniałości, w którym oprócz kolekcji  ponad 1000 różnorodnych minerałów, kamieni szlachetnych i skamielin pochodzących z Polski, jak       i z całego świata, mogliśmy zobaczyć i zwidzieć szlifiernię kamieni oraz pracownię złotniczą.  Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Da Vinci, w którym  poznaliśmy tajniki budowy i funkcjonowania ludzkiego organizmu. Uczniowie mogli eksperymentować, wcielać się w rolę badacza, dzięki świetnej zabawie  rozbudzić swoje zainteresowanie naukami przyrodniczymi. 

Wycieczka była udana, pogoda była wymarzona, humory uczestników wyśmienite. Podróż powrotna do Przystajni minęła szybko i bezpiecznie.

Accessibility