WYCIECZKA KLAS PIĄTYCH W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE
3 czerwca 2024
W dniach 27 – 29 maja 2024 uczniowie klas piątych wraz opiekunami poznawali różnorodne atrakcje turystyczne województwa świętokrzyskiego. Była to okazja, aby się czegoś nowego nauczyć lub uzupełnić wiadomości zdobywane w szkole, a także integrować się w grupie rówieśniczej.
W pierwszym dniu wycieczki zwiedziliśmy Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni, gdzie mogliśmy zobaczyć obiekty budownictwa drewnianego przeniesione z różnych miejscowości regionu świętokrzyskiego. Następnie zwiedziliśmy Zamek w Chęcinach. Słuchając opowieści przewodnika, przechadzaliśmy się wśród ruin zamku, oglądaliśmy zbroje, a na baszcie próbowaliśmy wypatrzeć Białą Damę i podziwialiśmy panoramę okolicy. Po wizycie w zamku udaliśmy się do rezerwatu przyrody nieożywionej Kadzielnia w Kielcach.
Drugiego dnia pierwszym punktem programu było zwiedzanie wystawy na terenie Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi. Uczniowie poznawali etapy produkcji żelaza. Podczas zwiedzania przenieśliśmy się do świata starożytnych hutników, którzy niemal 2000 lat temu stworzyli jeden z największych zakładów metalurgicznych barbarzyńskiej Europy. Następnie Drogą Królewską rozpoczęliśmy wędrówkę po terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Ruszyliśmy na szczyt Łysej Góry, na której znajduje się najstarsze w Polsce sanktuarium, w którym przechowywane są relikwie drzewa Krzyża Świętego. Uczniowie zobaczyli również charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich rumowisko skalne zwane gołoborzem oraz ekspozycję przyrodniczą w Muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Minerałów i Skamieniałości, w którym oprócz kolekcji ponad 1000 różnorodnych minerałów, kamieni szlachetnych i skamielin pochodzących z Polski, jak i z całego świata, mogliśmy zobaczyć i zwidzieć szlifiernię kamieni oraz pracownię złotniczą. Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Da Vinci, w którym poznaliśmy tajniki budowy i funkcjonowania ludzkiego organizmu. Uczniowie mogli eksperymentować, wcielać się w rolę badacza, dzięki świetnej zabawie rozbudzić swoje zainteresowanie naukami przyrodniczymi.
Wycieczka była udana, pogoda była wymarzona, humory uczestników wyśmienite. Podróż powrotna do Przystajni minęła szybko i bezpiecznie.