Wycieczka klas 8 do Kotliny Kłodzkiej

18 września 2024

W dniach 11-13 września uczniowie klas VIII wraz z wychowawcami i nauczycielem wychowania fizycznego wzięli udział w wycieczce do Kotliny Kłodzkiej w ramach przedsięwzięcia „Podróże z klasą”. Swoją wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania kopalni złota w Złotym Stoku.  Dowiedzieliśmy się, że złoto na dużą skalę wydobywano tu od niepamiętnych czasów, a w epoce nowożytnej tutejsze kopalnie należały do słynnej rodziny Fuggerów. Mimo licznych katastrof, pożarów i zniszczeń z czasów wojennych prace wydobywcze prowadzono do lat 60. XX wieku. Poza złotem pozyskiwano także arszenik. Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem słuchali przewodnika, który świetnie opowiadał historię kopalni jak i złota i jego wartości. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Kłodzka, gdzie mogliśmy zobaczyć Rynek oraz kamienny most nad Młynówką, który jest najstarszy w Polsce. Jest on znany również jako Most Św. Jana, a potocznie Most Wita Stwosza. Ma cechy budowli gotyckiej i łączy ze sobą Wyspę Piasek i staromiejską część Kłodzka na Fortecznej Górze z rynkiem i twierdzą, stanowiąc część jednej z głównych dróg komunikacyjnych tej części miasta. Następnym punktem naszej wycieczki była Twierdza Kłodzko  górująca nad Starym Miastem.  Budowla ta  powstała na przełomie XVII i XVIII wieku i pełniła również funkcję więzienia, a w czasie drugiej wojny była filią obozu Gross-Rosen. Po tak wyczerpującym dniu udaliśmy się na odpoczynek i posiłek do  Ośrodka „Agal” w Zieleńcu.

W drugim dniu choć pogoda nas nie rozpieszczała i kropił deszcz odwiedziliśmy i  poznaliśmy najpierw historię Kaplicy Czaszek w Czermnej, która wywarła na wszystkich ogromne wrażenie.  Powstała ona w XVIII wieku i jest dziełem życia księdza Wacława Tomaszka oraz grabarza Langera. Mężczyźni zbierali pozostawione w okolicy ludzkie kości (efekt wojen śląskich, wojny siedmioletniej i kilku epidemii) i przynosili do kaplicy aby zapewnić im godny spoczynek. Później udaliśmy się na spacer po Parku Zdrojowym i do Pijalni Wód w Kudowie Zdroju. Park Zdrojowy powstał w połowie XVII wieku na wzór angielskich parków i zajmuje obecnie obszar 17ha. Usytuowany jest w samym sercu miasta u stóp Góry Parkowej i stanowi starannie utrzymany kompleks cennej roślinności m.in. egzotycznej. Latem na terenie parku zobaczyć można różne gatunki kaktusów i palm oraz zachwycające kompleksy roślinne z licznymi pomnikami przyrody. Przepiękna prosta, szeroka aleja stanowi oś Parku Zdrojowego.  Znajdują się tutaj  wszystkie eksploatowane źródła wód mineralnych( mogliśmy nawet skosztować takiej leczniczej wody), a także większość budynków i urządzeń leczniczych. Park Zdrojowy jest wizytówką miasta Kudowa Zdrój, która jest wpisana do rejestru zabytków.

Najciekawszą atrakcją tego dnia był dla nas jednak spacer po Błędnych Skałach znajdujących się w Parku Narodowym Gór Stołowych. Występują tu malownicze formacje skalne powiązane z lokalnymi legendami i opowieściami, które przybliżył nam pan przewodnik. Błędne Skały składają się z unikalnych formacji skalnych, tworzących swego rodzaju labirynt.  Dowiedzieliśmy się, że to efekt naturalnego procesu erozji, który trwał tysiące lat. Bloki skalne, o różnych kształtach i rozmiarach, zostały rozrzucone na obszarze około 21 hektarów, tworząc niepowtarzalny krajobraz. Niektóre z tych formacji przyjmują naprawdę fascynujące kształty, przypominające czasem grzyby, baszty, a nawet stoły, co sprawia, że spacerując po tym terenie, można poczuć się jak w innym, magicznym świecie. Kolejnym etapem zwiedzania było Ekocentrum Parku Narodowego Gór Stołowych, w którym mogliśmy lepiej poznać walory przyrodnicze i kulturowe Gór Stołowych, które zostały nam zaprezentowane jako nowoczesna, multimedialna i interaktywna ekspozycja. Mogliśmy usłyszeć odgłosy zwierząt, poczuć ich zapach a nawet wzbogacić nasza wiedzą w quizach.

Ostatniego dnia zwiedziliśmy Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju.  Dowiedzieliśmy się,że oprócz działalności muzealniczej  Muzeum wciąż produkuje w niewielkich ilościach papier czerpany według dawnej technologii na oryginalnych zabytkowych maszynach, które mogliśmy zobaczyć. Ostatnim punktem wzbogacania naszej wiedzy był Szlak Ginących Zawodów:garncarstwa, piekarstwa, wyrobu masła, kowalstwa oraz tkactwa w Kudowie Zdrój. To gospodarstwo rolne składające się z kilku bardzo ładnych budynków, zarówno drewnianych jak i murowanych w których mogliśmy poznać z bliska, czym trudnili się nasi przodkowie. Sercem szlaku jest stojący w centralnym punkcie wiatrak koźlak. Najwięcej radości sprawiła nam zamiana w garncarza i wykonanie z gliny własnej miseczki.

Zmarznięci i zmoknięci ale pełni wrażeń i uśmiechu na twarzy udaliśmy się na rozgrzewający posiłek do Restauracji Pod dwoma Złotymi Łukami, a następnie w droge powrotna do domu.

Opiekunami wycieczki byli: p. Karina Mrozek, p. Katarzyna Pura, p. Sylwia Huć oraz p.Bartłomiej Antczak.