Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej – podsumowanie

3 października 2025

Za nami niezwykle ważny Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej realizowany w naszej szkole pod hasłem „Razem przeciw przemocy”. W jego ramach odbywały się lekcje tematyczne, warsztaty, akcje edukacyjne i integracyjne, które uwrażliwiały całą społeczność szkolną na potrzebę wzajemnego szacunku i empatii.

Choć o wzajemny szacunek i życzliwość dbamy przez cały rok, ten tydzień stał się wyjątkową okazją, by jeszcze mocniej podkreślić, jak ważny i aktualny jest to temat.

Już w poniedziałek w klasie 6 b zostały przeprowadzone zajęcia o tematyce „Warto rozmawiać o problemach”. Podczas zajęć uczniowie pracowali warsztatowo w grupach. Po zajęciach uczniowie sporządzili gazetkę w sali 51 na której zamieścili swoje przemyślenia.

We wtorek uczniowie kl. VII a wraz z wychowawcą zorganizowali na terenie szkoły akcję- „Fakty i mity na temat zdrowia psychicznego”. Celem działania było zwrócenie uwagi na umiejętność rozróżnienia przez uczniów mitów od faktów związanych z chorobą psychiczną. Udział w akcji uczył uczniów otwartości i wrażliwości wobec osób chorych. Wtorek 30 września to także Dzień Chłopaka. Samorząd Uczniowski zorganizował na tę okoliczność dyskotekę zarówno dla młodszych i starszych uczniów, której hasłem przewodnim była „Akcja integracja!”

Środa opiewała w liczne akcje. Między innymi uczniowie klasy VII b włączyli się w działania promujące życzliwość, empatię i wzajemny szacunek. Jednym z elementów naszej inicjatywy było stworzenie Drzewa Życzliwości. Uczniowie przygotowali kolorowe liście, na których zapisali miłe słowa, gesty i hasła promujące pozytywne relacje. Kolejnym punktem było symboliczne wypuszczenie balonów z hasłami przeciwko przemocy na placu szkolnym.

Uczniowie klasy 6 a przygotowali plakat z hasłem przewodnim ” STOP przemocy” . Na plakacie znalazły się pozytywne zwroty zachęcające do życzliwości ,szacunku i zrozumienia. Przygotowując swoją pracę uczniowie zauważyli jak ważne jest mówienie o problemie przemocy rówieśniczej.

Także opiekunki Szkolnego Klubu Wolontariusza przeprowadziły w klasach VIII zajęcia pod hasłem „Wierność przyjaźni – nie przemocy”. To właśnie w tych klasach ,gdzie znaczna większość uczniów należy do wolontariatu, temat spotkania nabrał szczególnego znaczenia.

Do akcji w środę przyłączyli się również młodsi uczniowie szkoły. W ramach akcji klasa II a wykonała mapę myśli, z czym kojarzy się uczniom przemoc. Dyskutowali o przyczynie, skąd ona się bierze. Obejrzeli bajkę terapeutyczną „Jak radzić sobie ze złością” i praktykowali różne metody radzenia sobie z trudnymi emocjami, by nie doprowadzały do przemocy. Na koniec wykonali prace plastyczne do klasowej gazetki.

Czartek również obfitował w wiele akcji przeciwstawiających się przemocy rówieśniczej i wspierających dobre relacje.

Uczniowie klasy 2 b przyłączając się do akcji czytali wspólnie bajkę terapeutyczną ,,Niezwykły prezent” – o magicznych rękawiczkach, które spowodowały, że chłopiec o imieniu Tomek zaczął radzić sobie z emocjami. Obejrzeli także film edukacyjny o emocjach i korzystając z nabytych wiadomości wykonali wspólnie plakat promujący przeciwdziałanie przemocy. Stworzyli wspólnie także słoik dobrych uczynków, do którego wrzucali zebrane i zapisane na karteczkach dobre uczynki z całego tygodnia

Trzecioklasiści wraz z wychowawcami włączając się w tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej przeprowadzili krótki happening. Przemaszerowali korytarzami szkoły z transparentami propagującymi dobre relacje bez przemocy wśród uczniów. Podczas wydarzenia uczniowie rozdawali także ulotki z hasłami wspierającymi akcję.

W ostatnim dniu akcji, czyli w piątek uczniowie klas ósmych zmierzyli się w tym tygodniu z wirtualnym escape roomem podczas lekcji informatyki! Zabawa była nie tylko pełna emocji, ale też wartościowa – w ramach tygodnia przeciwdziałania przemocy rówieśniczej przypomnieli sobie zasady bezpiecznego korzystania z internetu.

Klasa 4a wzięła udział w Tygodniu o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej. Pracując w grupach uczniowie poznali sposoby radzenia sobie z dokuczaniem, nauczyli się być bardziej empatycznym, a także znaleźli sposób jak być przyjaznym, jak postępować wg zasady „FAIR” oraz jak reagować gdy widzą, że ktoś komuś dokucza.

Uczniowie klasy 5b wzięli udział w warsztatach, które zakończyły się stworzeniem plakatu pod hasłem: „Stop przemocy – tak dla przyjaźni”. Na początku dzieci obejrzały krótkie filmy: „Historia Magdy” przygotowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz animację studia Pixar „For the Birds”. Następnie chętni uczniowie zaprezentowali swoim kolegom scenki ilustrujące różne formy przemocy, po czym wspólnie zastanawialiśmy się, jak można je rozwiązać pokojowymi metodami. Na koniec dzieci stworzyły plakat, który doskonale podsumował ich działania podczas zajęć.

Klasa 1a uczestniczyła w zajęciach, podczas których uczniowie wysłuchali bajki pt. „Kolczasty jeżyk i królik”. Bajka w przystępny, ale jednocześnie dogłębny sposób przybliżyła uczniom, czym jest przemoc, jak również uświadomiła im, jak ważne jest znalezienie innych sposobów rozwiązywania wszelkich trudności i nieporozumień. Poznali także sposoby rozładowywania negatywnych emocji oraz samodzielnie wykonali „gniotki”, które mogą wykorzystać, gdy wzrośnie w nich poziom negatywnych emocji. Mieli okazję uczestniczyć w teleturnieju „Milionerzy” na temat przemocy. Wspaniale odpowiedzieli na wszystkie pytania i wspólnie zwyciężyli, bo „Wygrać z przemocą i żyć w zgodzie z innymi, to jak wygrać milion złotych”🙂 Dodatkowo, odwiedzili ich starsi koledzy, którzy odczytali bajki na temat przemocy.

W ramach akcji przedstawiciele najstarszych klas naszej szkoły odwiedzili najmłodszych uczniów- pierwszaków. Przeczytali im opowieści o tolerancji, empatii, przyjaźni i akceptacji, które powinny skłonić do przemyśleń i rozmów. Ósmoklasisci zaapelowali, by dzieci traktowały się z życzliwością i zrozumieniem, nie dokuczały sobie nawzajem i pamiętały o tym, że każdej osobie należy się szacunek.

Biblioteka szkolna także włączyła się aktywnie a inicjatywę. Na zorganizowanym spotkaniu autorskim z pisarką Marleną Męcką Realizując uczniowie mieli okazję zadać szereg pytań, zarówno dotyczących pracy zawodowej pisarki, ale także dotyczące sfery emocjonalnej, a w szczególności raczenia sobie z krytyką, na którą autorzy są szczególnie narażeni nie tylko w życiu realnym ale przede wszystkim w sieci. Pisarka w wymowny sposób stwierdziła iż : „Każdy, kto próbuje coś osiągnąć w życiu jest narażony na krytykę i hejt. Nie są krytykowani tylko ci, którzy nic nie robią. (…) Krytyka jednak może mieć nie tylko charakter deprymujący, ale szczera, wyrażona w sposób kulturalny może być bardzo silnym motywatorem.” Dlatego też nie należy przejmować się hejtem ze strony osób, których zdanie wyrażone w sposób wulgarny, sarkastyczny czy poniżający ma decydować o naszej wartości.

Uroczyste podsumowanie miało miejsce podczas apelu, na którym Pan Dyrektor podziękował wszystkim uczniom, rodzicom i nauczycielom za aktywny udział w projekcie. Szczególnym punktem wydarzenia było wręczenie nagród w szkolnym konkursie plastycznym. Ponieważ wszystkie prace okazały się wyjątkowe, kreatywne i w pełni odpowiadały wymaganiom, jury podjęło decyzję, że każdy uczestnik zasłużył na pierwsze miejsce.

Tydzień pokazał, że razem możemy tworzyć szkołę wolną od przemocy, w której każdy czuje się ważny i doceniony.

Accessibility