Wycieczka do Gniezna, Poznania i Biskupina

25 października 2021

W dniach 19-21 października uczniowie klas V i VI wraz z wychowawcami i pedagogiem szkolnym wzięli udział w wycieczce do Wielkopolski w ramach programu „Poznaj Polskę”.
Celem wycieczki było poznanie miejsc i zabytków związanych z początkami państwa polskiego, zainteresowanie i zaciekawienie uczniów historią Polski, zdobywanie wiedzy historycznej poprzez obserwację i doświadczanie. Swoją wycieczkę rozpoczęliśmy od odwiedzenia Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy gdzie Panie w bardzo ciekawy sposób opowiedziały nam o historii pałacu i ziemiaństwa. Następnie udaliśmy się do pierwszej stolicy Polski. Zwiedziliśmy Katedrę Gnieźnieńską gdzie koronowany został pierwszy król Polski Bolesław Chrobry. Potem pojechaliśmy do Muzeum Początków Państwa Polskiego. Obejrzeliśmy wystawę „Początki państwa polskiego” poświęconą historii polskiego średniowiecza. Po dniu pełnym wrażeń udaliśmy się do hotelu by się zakwaterować i skonsumować obiadokolację. Po krótkim odpoczynku poszliśmy poszaleć na basen.
W drugim dniu nasi turyści poznali zakątki stolicy Wielkopolski – Poznania, niegdyś stołecznego grodu Mieszka I. Zwiedziliśmy Palmiarnię i Ogród Botaniczny. Interesującym miejscem okazał się Stary Rynek, a w nim ratusz, gdyż można było w południe zobaczyć słynne poznańskie koziołki. Na lewo od ratusza uczniowie zwrócili uwagę na tzw. domki  budnicze. Ich uwadze nie umknęły również takie elementy architektury, jak: fontanna, pręgierz, barokowa figura św. Jana Nepomucena i studzienka z Bamberką. Wracając z Poznania na nocleg odwiedziliśmy wyspę Ostrów Lednicki gdzie mieścił się niegdyś jeden z najważniejszych grodów państwa Piastów. Na terenie dzisiejszego grodziska znajdują się m.in. pozostałości potężnych wałów obronnych i pałacu książęcego z kaplicą. Odkryto w niej baseny chrzcielne, które wskazują na Ostrów jako prawdopodobne miejscu chrztu Mieszka I. Wieczorem ponownie poszliśmy poszaleć na basen.
W ostatnim dniu zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne w Biskupinie. Biskupin to pozostałości po osadzie łużyckiej sprzed 2700 lat. Podczas zwiedzania obejrzeliśmy obozowisko łowców i zbieraczy z epoki kamienia oraz wioskę wczesnopiastowską. Z Biskupina przejechaliśmy się kolejką wąskotorową do Żnina przez Wenecję. W drodze powrotnej do domu zwiedziliśmy jeszcze piękny zamek w Gołuchowie.
Szczęśliwi i pełni wrażeń wróciliśmy wieczorem do domu.