Wycieczka dydaktyczna do Oświęcimia

22 października 2018

17 października 2018 uczniowie klas III GIM wraz z wychowawcami p. Kariną Mrozek, p. Radosławem Porajem oraz opiekunami p. Jarosławą Mach i p. Katarzyną Kierat w ramach realizacji edukacji patriotycznej oraz zadań Programu Wychowawczego Szkoły zwiedzili Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. Celem wycieczki było poznanie zjawiska holocaustu na tle wydarzeń II wojny światowej i okupacji w Polsce, kształtowanie świadomości o prawie człowieka do życia i godnej śmierci, uświadomienie uczniom wymiaru ludzkiego okrucieństwa, a z drugiej strony wizerunek ludzi umierających bez prawa do godności, budzenie szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka bez względu na rasę i wyznanie oraz poznanie martyrologii narodu polskiego i żydowskiego oraz innych narodów podczas II wojny światowej. Zwiedzanie rozpoczęliśmy, jak wszyscy, od bramy z napisem „ARBEIT  MACHT  FREI”, co oznaczało „Praca czyni wolnym”. Następnie przeszliśmy do bloków obozowych. Zobaczyliśmy sale poświęcone dzieciom – więźniom obozu, sale poświęcone głodowi w obozie. Przeszliśmy korytarzem, w którym umieszczono fotografie więźniów rejestrowanych w obozie. W każdym z budynków znajdowały się liczne fotografie, przedstawiały one ludzi w różnym wieku i w różnej sytuacji. Były także fotografie ukazujące pociągi przywożące ludzi, których czekała śmierć w komorach gazowych. Oprócz fotografii za ogromnymi szybami były również różnego rodzaju dokumenty oraz przedmioty codziennego użytku. Były to m.in. sterty butów, okularów, toreb podróżniczych, garnków, szczoteczek i protez. Zwiedziliśmy Blok 11 znajdowały się tam m.in. tzw. cele stojące, które mogliśmy obejrzeć. Były one tak małe, że zamknięci w nich po 4 osoby skazani musieli pozostawać w pozycji stojącej przez całą noc, czasem też przez kilka nocy z rzędu. Zobaczyliśmy również dziedziniec bloku 11, na którym stosowano tzw. karę słupkową. Na parterze bloku mieściły się cele, w których więźniowie czekali na rozstrzelanie pod Ścianą Śmierci. Będąc  pod Ścianą Śmierci, gdzie dokonywano egzekucji więźniów – zapaliliśmy znicze i  minutą ciszy, w skupieniu oddaliśmy hołd zamordowanym. Widzieliśmy celę, w której umarł św. Maksymilian Maria Kolbe. Wielkie wrażenie wywarł na nas pobyt w pomieszczeniu gdzie znajdowało się krematorium i komora gazowa. Naszą uwagę przykuły dawne piece krematoryjne. Przewodnicy dokładnie opowiedzieli nam co się działo z więźniami po przyjeździe do obozu, jak wyglądała selekcja oraz życie obozowe.
Wyjazd ten bardzo wiele wszystkich  nauczył, była to niecodzienna lekcja historii. Pokazał uczniom rzeczy, o których dotychczas nie wiedzieli. Dla każdego, było to niesamowite przeżycie, które z pewnością pozostanie już w  pamięci na zawsze…