Wycieczka klas 4

23 maja 2023

16 i 17 maja uczniowie klas czwartych wraz z opiekunami uczestniczyli w ciekawej 2-dniowej wycieczce do Poznania, Gniezna oraz Biskupina. Była to wspaniała okazja do poznania miejsc związanych z początkiem polskiej państwowości. Wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania stolicy Wielkopolski – Poznania. Pomimo remontu trwającego na Starym Rynku, udało nam się w samo południe zobaczyć słynne poznańskie koziołki.
Podziwialiśmy również elementy architektury m.in. renesansowy Ratusz, Kościół św. Stanisława – jeden z najpiękniejszych kościołów barokowych w Polsce. Kolejnym punktem na naszej trasie było Gniezno, w którym na Wzgórzu Lecha zwiedziliśmy Katedrę z Drzwiami Gnieźnieńskimi, będącymi unikatowym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce. Wysłuchaliśmy tam ciekawych historii o św. Wojciechu oraz niezapomnianego koncertu na słynnych organach w katedrze. W Muzeum Początków Państwa Polskiego obejrzeliśmy wystawę poświęconą historii polskiego średniowiecza. Na wystawie składającej się z ponad 500 eksponatów, zobaczyliśmy m.in. rekonstrukcję drewnianego wału grodu w Gnieźnie z X wieku; detale architektoniczne z XI- wiecznej katedry gnieźnieńskiej; zabytki archeologiczne dotyczące wierzeń i życia codziennego w czasach pierwszych Piastów pochodzące z Gniezna i okolic; insygnia władzy biskupiej itp. Uzupełnieniem wystawy była przedstawiona na osi czasu genealogia dynastii Piastów i znaczących faktów z okresu ich panowania. W kolejnym dniu udaliśmy się do Ostrowa Lednickiego, aby zwiedzić Muzeum Pierwszych Piastów i zobaczyć prawdopodobne miejsce Chrztu Polski. Dalej Szlak Piastowski poprowadził nas do Biskupina. Tam w Muzeum Archeologicznym przenieśliśmy się w odległe czasy. Biskupin to pozostałości po osadzie łużyckiej sprzed 2700 lat. Podczas zwiedzania obejrzeliśmy obozowisko łowców i zbieraczy z epoki kamienia oraz wioskę wczesnopiastowską. Podziwialiśmy także osiedle obronne ludności łużyckiej. Jednym z założeń wycieczki było ukazanie dzieciom kontrastu pomiędzy życiem dzisiejszym a życiem naszych przodków. Była to „żywa lekcja historii”, ale również czas na wspólne spędzenie czasu, integrację oraz wspólną zabawę. Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń, to co zobaczyliśmy na długo pozostanie w naszej pamięci.