Wycieczka klas IV do Krakowa i Wieliczki

24 października 2022

W dniu 20 października uczniowie klas IV wraz z wychowawcami : p. Anitą
Pradela, p. Iwoną Grabarczyk oraz opiekunem p. Karoliną Kubicką wzięli udział w jednodniowej wycieczce do Wieliczki i Krakowa w ramach programu MEiN „Poznaj Polskę”.

Celem wycieczki było kształtowanie postaw i wartości patriotycznych w oparciu o bogate dziedzictwo historyczne i przyrodnicze Kopalni Soli w Wieliczce, która w 1978 roku została wpisana na pierwszą listę UNESCO , a w której znajduje się najdłuższy podziemny szlak nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Celem wyjazdu była także promocja alternatywnych form spędzania czasu wolnego; zapoznanie uczniów z historią Krakowa i poznanie jego najciekawszych miejsc oraz integracja zespołów klasowych.
Wyjazd rozpoczął się zbiórką w godzinach porannych na parkingu przy szkole, następnie autokarem udaliśmy się do Wieliczki. Tam spotkaliśmy się
z przewodnikiem, który nie tylko oprowadził nas po Kopalni, ale zaserwował nam całą gamę niesamowitych informacji. Zwiedzanie rozpoczęliśmy w Szybie Daniłowicza od krótkiego wprowadzenia, podczas którego dowiedzieliśmy się między innymi skąd w Wieliczce wzięła się sól, a potem rozpoczęliśmy zejście do podziemi. Zaczęło się od razu bardzo konkretnie, bo musieliśmy pokonać 380 stopni, był to jednak dopiero początek, bo łącznie na całej trasie było ich 800. Gdy znaleźliśmy się na samym dole, rozpoczęliśmy naszą podziemną wędrówkę. Do przejścia mieliśmy 3,5 kilometra, a nasza trasa biegła przez trzy poziomy. W najniższym miejscu zeszliśmy na głębokość 135 metrów. Na naszej trasie
odwiedziliśmy wiele komór, w tym tę najbardziej znaną Kaplicę Świętej Kingi, w której można podziwiać przepiękne, solne rzeźby. Zanim jednak do niej dotarliśmy czekało nas wiele innych wrażeń. Pierwszą komorą, do której weszliśmy była komora Mikołaja Kopernika. Jak się okazuje nasz wybitny, polski astronom miał okazję odwiedzić Kopalnię i ku jego pamięci, w komorze jego imienia, stanęła solna rzeźba z jego podobizną. Następnie ruszyliśmy w stronę Komory Janowice, gdzie poznaliśmy legendę o Świętej Kindze i jej zaręczynowym pierścieniu; wstąpiliśmy do Komory Spalone, gdzie na własne oczy mogliśmy zobaczyć jak kiedyś odbywało się wypalane metanu, który uwalniał się podczas wydobywania soli, dowiedzieliśmy się
jak olbrzymią rolę odgrywały w Kopalni konie i co z kopalnią miał wspólnego Kazimierz Wielki. Idąc dalej mieliśmy okazję zobaczyć warzelnię soli sprzed 6 tysięcy lat, ujrzeć solne makarony oraz kalafiory, a także poznać krasnoludki mieszkające w Kopalni Soli „Wieliczka”. Po dotarciu do Kaplicy Świętej Kingi zrobiliśmy kilkuminutowy postój, który wykorzystaliśmy na podziwianie solnych rzeźb, które się w tej komorze znajdują. W dalszej kolejności ruszyliśmy do Komory Erazma Barącza,
gdzie znajduje się jeziorko o szmaragdowej barwie, którą zawdzięcza olbrzymiemu zasoleniu, jest bardziej słone niż Morze Martwe, a potem przeszliśmy do Komory Michałowice, jednej z wyższych na terenie Kopalni, gdzie można zobaczyć jak skomplikowane konstrukcje budowano, by zabezpieczyć komory i wyrobiska przed zawaleniem. Następnie udaliśmy się do Komory Weimara, która powstała na początku XX wieku, gdzie odbył się krótki pokaz multimedialny, a potem przeszliśmy do Komory Piłsudskiego, w której znajduje się małe jeziorko, po którym kiedyś można
było pływać łódką. Kolejną atrakcją na naszej trasie była mająca 36 metrów
wysokości Komora Staszica, która dwukrotnie posłużyła do bicia rekordu Guinnessa. Pierwszy z nich dotyczył lotu balonem, a drugi skoku na bungee. Po drodze zatrzymaliśmy się w punkcie gastronomicznym, gdzie zjedliśmy obiad. Po posiłku przeszliśmy przez Komorę Warszawa, w której często odbywają się różnego rodzaju imprezy np. zabawy sylwestrowe. Stamtąd bezpośrednio ruszyliśmy do windy i nią wyjechaliśmy na powierzchnię. Nie był to jednak koniec.
Po zwiedzeniu kopalni wyruszyliśmy do Krakowa. Tam udaliśmy się na Powiśle pod Smoczą Jamę, gdzie poznaliśmy historię Grodu Kraka i dowiedzieliśmy się dlaczego smok wybrał to miejsce na swoja siedzibę. Następnie udaliśmy się na Wawel. Zwiedzaliśmy tam komnaty królewskie, miejsce w którym odbywały się posiedzenia sejmu i senatu, królewskie audiencje i inne uroczystości. Uczniowie z zaciekawieniem wsłuchiwali się w opowieści pani przewodnik. Następnie przeszliśmy na Rynek Główny Starego Miasta, tam podziwialiśmy Sukiennice, pomnik Adama Mickiewicza, Kościół Mariacki, Bramę Floriańską , Barbakan. Udaliśmy się także pod Pałac Biskupi przy ul. Franciszkańskiej 3 i sławne okno, z którego papież Jan Paweł II rozmawiał z wiernymi podczas swoich pielgrzymek. Znaleźliśmy również czas na zakup pamiątek. Do Przystajni wróciliśmy w godzinach wieczornych zmęczeni, ale zadowoleni, Wieliczka i Kraków to bowiem magiczne miejsce.