Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

16 czerwca 2021

W dniach 10-11.06.2021 r. klasy IV b i IV c pod opieką pani Kariny Mrozek, pani Katarzyny Kierat oraz pana Bartłomieja Antczaka były na wycieczce w Górach Świętokrzyskich. Celem wyjazdu było poznanie walorów przyrodniczych tych gór oraz ich okolic, obejrzenie różnorodności gatunkowej Świętokrzyskiego Parku Narodowego oraz walorów turystycznych tego regionu.

Podróż naszą rozpoczęliśmy w dobrych humorach i już po kilku godzinach dotarliśmy do Zamku Królewskiego w Chęcinach, którego wzniesiono na grzbiecie skalistego wzgórza (367 m. npm.) najprawdopodobniej na przełomie XIII i XIV wieku, z inicjatywy Wacława II, króla Czech i Polski. Po zwiedzeniu zamku pojechaliśmy do Skansenu w Tokarni gdzie obejrzeliśmy jak kiedyś żyli i mieszkali ludzie. Park Etnograficzny jest odtworzeniem typowego układu osadniczego wiosek z różnych subregionów Kielecczyzny: Gór Świętokrzyskich, Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Wyżyny Sandomierskiej i Niecki Nidziańskiej. Następnym punktem wycieczki była jedna z piękniejszych jaskiń – Jaskinia Raj. Później pojechaliśmy obejrzeć jedno z najstarszych drzew w Polsce Dąb Bartek i do ciekawego rezerwatu „Skałki Piekło pod Niekłaniem” gdzie obejrzeliśmy różnorodne formy skalne powstałe z piaskowca. Po pełnym wrażeń dniu pojechaliśmy na ognisko i nocleg.

Drugiego dnia po pożywnym śniadaniu wyszliśmy tzw. Drogą Królewską na Święty Krzyż (Łysa Góra) (594 m n.p.m.) rozmieszczony na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Obejrzeliśmy Klasztor i weszliśmy na wieżę aby zobaczyć przepiękny widok na Góry i okoliczne miejscowości. Następnie odbyliśmy krótki spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór, a schodząc na obiad zostaliśmy zlani przez ulewny deszcz. Po obiedzie i wysuszeniu ubrań pojechaliśmy do Kielc. Ponieważ pogoda spłatała nam figla postanowiliśmy pójść na seans filmowy – premierowy pokaz filmu „Tom i Jerry”. W fantastycznych humorach wróciliśmy późnym wieczorem do domu.